با نگاهی به کتاب مقدس عهد عتیق میبینیم که از کوروش کبیر در ۱۹ آیه کلام خدا یاد شده و او تنها غیر یهودی بود که یهوه عنوان مسیح را به او داد تا قوم اسرائیل را پس از ۷۰ سال از بردگی و اسارت رهایی بخشد. و بعنوان پادشاهی دادگر و دادپرور بیشتر از هر پادشاهی حتی انبیا یهودی مورد لطف و ستایش کلام خداوند قرار گرفت.

در دوم تواریخ ۲۲:۳۶ اینطور می خوانیم که:

در سال اول سلطنت کوروش، شاهنشاه پارس، خداوند آنچه را توسط ارمیای نبی فرموده بود، به انجام رساند. او کوروش را برانگیخت تا فرمانی صادر کند و نوشتهٔ آن را به سرتاسر نواحی شاهنشاهی بفرستد تا با صدای بلند خوانده شود. «من، کوروش، پادشاه پارس اعلام می‌دارم که یهوه، خدای آسمانها تمام ممالک جهان را به من بخشیده و به من امر فرموده است که برای او در شهر اورشلیم که در سرزمین یهود است خانه‌ای بسازم. بنابراین، از تمام یهودیانی که در سرزمین من هستند، کسانی که بخواهند می‌توانند به آنجا بازگردند.»

در مورد کوروش بزرگ همچنان در اشعیا باب ۴۵ بعنوان سردار روشنایی و مسح شده یهوه و در اشعیا باب ۴۴ از آن بعنوان شبان قوم خدا یاد شده که مردم اسرائیل قوم برگزیده خداوند را بعد از ۷۰ سال اسارت توسط بابلیان به سرزمین اورشلیم ارض مقدس بازگردانید و هزینه ساخت معبد اسرائیل و ساخت هیکل را از دربار ایران متقبل شد. و بعد از آن داریوش پادشاه ایرانی بود که ساخت معبد را با نهایت احترام و فروتنی به اتمام رساند همچنان که از داریوش درعزرا باب ۶ آیه ۱۲ اینگونه آمده که «و آن خدا که نام خود را در آنجا ساکن گردانیده است، هر پادشاه یا قوم را که دست خود را برای تبدیل این امر و خرابی این خانه خدا که در اورشلیم است دراز نماید، هلاک سازد. من داریوش این حکم را صادر فرمودم، پس این عمل بلا تأخیر کرده شود.»

همچنین در دانیال ۶ آیات ۲۵ تا ۲۸ بعد از رهایی دانیال با قدرت خداوند از چنگال شیران اینطور گفته شده که «بعد از آن، داریوش پادشاه به تمام ملّتها و اقوام به زبانهای گوناگون ساکنان سراسر زمین نوشت:‌ صلح و سلامتی بر شما باد! من فرمان می‌دهم که در سراسر امپراتوری من، تمام مردم باید در حضور خدای دانیال ترسان و لرزان باشند، زیرا

«او خدای زنده است

سلطنت او هرگز از بین نخواهد رفت

و تا به ابد سلطنت خواهد کرد

قدرتش هرگز به انتها نخواهد رسید.

او نجات می‌دهد و آزاد می‌کند

در آسمان و زمین نشانه‌ها

و شگفتی‌ها به عمل می‌آورد.»

بدون اظهار نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *